SOALAN LAZIM :
1. Adakah sebarang bayaran dikenakan untuk membuat aduan?
Tidak. Setiap aduan yang dibuat adalah percuma.
2. Bolehkah saya membuat aduan bagi pihak orang lain?
Boleh, dengan izin pengadu.
3. Bolehkah saya mengemukakan aduan tanpa memberitahu maklumat peribadi?
Boleh, sekiranya aduan telah melibatkan kepentingan awam dan maklumat yang mencukupi diterima untuk
membolehkan siasatan dilakukan.
4. Apakah jenis aduan yang boleh diterima oleh KKM?
• Kelewatan / tiada tindakan;
• Tindakan tidak adil;
• Kekurangan kemudahan awam;
• Kepincangan perlaksanaan dasar dan kelemahan undang-undang;
• Salah guna kuasa / penyelewengan yang bukan bertujuan mendatangkan keuntungan;
• Salah laku anggota awam;
• Kegagalan mengikut prosedur yang ditetapkan;
• Kegagalan penguatkuasaan; dan
• Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan.
5. Bagaimana cara saya membuat aduan?
• Laman sesawang : www.moh.gov.my
• E-mel : pro.kkm@moh.gov.my
• Telefon : 03 - 8883 3888
• Surat :
Unit Komunikasi Korporat
Kementerian Kesihatan Malaysia
Aras 4, Blok E7, Kompleks E
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62590 Putrajaya
• Hadir sendiri ke Unit Komunikasi Korporat, KKM atau Jabatan-Jabatan Kesihatan Negeri
6. Apa berlaku kepada aduan saya?
• KKM akan mengeluarkan nombor kes / rujukan setelah didaftar dalam sistem.
• KKM menghantar Surat Akuan Terima (SAT) kepada pengadu.
• KKM menghantar Surat Arahan Siasatan kepada JKN/ fasiliti berkaitan.
• Siasatan dijalankan.
• Semua urusan surat menyurat berhubung dengan tindakan siasatan disalinkan kepada pengadu sebagai
makluman.
• KKM maklumkan keputusan penyelesaian kes kepada pengadu.
• Sekiranya aduan diputuskan sebagai kes Medico-Legal oleh Jawatankuasa Penyiasat, kes akan dibawa
kepada Bahagian Amalan Perubatan KKM.
• KKM menyerahkan borang CSI untuk penilaian pengadu terhadap perkhidmatan pengurusan aduan yang
diberikan.
7. Berapa lama KKM membuat siasatan?
Standard Operating Procedures (SOP) KKM, tempoh masa penyelesaian kes tertakluk kepada kategori aduan
sama ada kes Biasa dan Kompleks. Tempoh penyelesaian aduan Biasa adalah dalam tempoh 15 hari bekerja
manakala tempoh penyelesaian bagi aduan kompleks adalah dari 16 hingga 365 hari.
8. Bagaimana cara untuk saya mendapatkan maklumat status aduan saya?
Status aduan boleh diketahui melalui Semak Maklubalas menggunakan nombor rujukan/ kes yang telah didaftar
dalam sistem.
9. Berapa lama pertanyaan awam akan dijawab?
Pertanyaan awam (
public enquiries) perlu dijawab dalam tempoh dalam tempoh 15 hari bekerja.